sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Digitaaliset delfiinikellukkeeni


European Schoolnet julkisti keväällä selvityksen eurooppalaisten koulujen digivalmiuksista. Tuloksiin kätkeytyi pikkuinen skandaali:  huolimatta koulujen hyvästä varustetasosta Suomi on digiosaamisen hännänpäätä. Vaatimatonta näyttäisi olevan erityisesti opettajien osaaminen, uskallus kokeilla, käyttää. Kuinkahan näin voi olla? Tai tärkeämmin, kuinka tästä ylöspäin?

Olen itse kieltenopettajataustainen ja edustan mielestäni ajatusmaailmaltani ja alkuperäisiltä osaamisiltani suomalaisten kieltenopettajien valtavirtaa. Uskaltaudun näin ollen analysoimaan tilannetta; aktiiviopettaja hymyilköön vinosti sammaleiselle byrokraatille. Olen kuitenkin päässyt omassa isossa virastossa jonkinlainen digipioneerin asemaan, mikä on vain vähän koomista. En ole juuri käynyt alan kursseilla enkä ole millään tavalla teknisesti taitava.

Jos veteen mielivä ei osaa kunnolla uida, kannattaa varmistaa, ettei vedenvaraan tullessa käy hullusti. Jos kehtaa, voi hankkia esimerkiksi pienet käsivarsien ympärille laitettavat ilmatyynyt. Delfiininmuotoiset ovat minusta aina olleet kivat. Niin, uimataitoni ei ole kohtalainenkaan.

Sama pätee tähän tvt-hypetykseen. Olen vain mennyt siihen mukaan - kaikkihan kuitenkin ministeriä myöten polskuttavat samassa digitaalisen innoituksen uomassa. Ihan kohta kyse voi olla jo paniikistakin: uudet PISA-tulokset näyttävät Suomen pudonneen ja yhdeksi syyksi on jo nostettu opettajien puutteelliset digitaidot.

Digivirrassa voi kantaa se, että sattuu oikeisiin kohtiin pyörteitä ja on silloin aktiivinen. Minulle on käynyt juuri näin. Kun digiaika otti ensimmäisen harppauksen eteenpäin 80-luvulla, satuin olemaan englannin- ja ruotsinopettajien yhdistyksen sihteeri. Yhdistysten aktiivimiehet (niinpä) tahtoivat yhteiseen toimistoomme tietokoneen. Se saatiin hallitusten vahvojen naisten empimisistä huolimatta. Sihteerin piti ensinnäkin ymmärtää mennä uudistajien kelkkaan ja sitten todistaa, että kallis hankinta ei ollut turha. Piti oppia kertaheitolla käyttämään tekstinkäsittelyohjelmaa (WordPerfectin komentoja oppimalla oppi hiukan myös tietotekniikasta). Seuraavalla vuosikymmenellä olin Vantaan sivistysvirastossa hommissa ja sitten kohta kansainvälistämässä Vantaan va. ammattikorkeakoulua. Kaupungissa oli kauhea lama mutta kouluissa ihmisiä, jotka ymmärsivät digiajan tulon (terkut Jari K:lle Lumon lukioon). Sähköpostia oli lähettävä pitkän kaavan mukaan mutta miten sillä säästikään aikaa. Varsinainen ihme tapahtui 90-luvun lopulla, kun sähköpostien lähettäminen ulkomaille rupesi sujumaan. Vielä ehdittiin sen vuosikymmenen lopulla kokeilemaan verkko-opetusta. Uskaltauduin koekaniiniksi viron  1 ov pilottikurssille. Väga hea!

Seuraavan kerran oli hypättävä digivirtaan puutteellisin taidoin, kun virastoni 2010 käynnisti kansalliset kv-hankkeiden koordinointiprojektit, ensin kolme, sitten vielä muutamia lisää. Sattui niin – vai oliko se ollenkaan sattumaa – että vetäjiksi tuli vain digitaalisesti taitavaa väkeä. Koordinaattorit julistivat heti kokouksissa ramppaamisen pannaan.  He työskentelivät kukin vähintään Tampereen mittaisen etäisyyden päässä Helsingistä, eivätkä halunneet panna aikaansa tai hankerahoja kulkemiseen. Suurin osa hankekokouksista on tehty adobe connect pro –ohjelmalla. Laskin vuosi takaperin (kun meinasivat ottaa minulta pois henkilökohtaisen ac-lisenssin) että nettineuvotteluilla oli siihen asti säästetty jo tuhansia euroja yhteiskunnan rahaa, ajasta puhumattakaan. Koordinaattorit panivat minut myös pitämään webinaarin jo ensimmäisenä yhteisenä keväänämme. En ole uskaltanut sitä itse katsoa vieläkään! Mutta idea selvisi: kohtalainenkin webinaari oikeassa nettiosoitteessa tavoittaa isomman määrän kohdeyleisöä kuin tavallinen livesemppa konsanaan. Nyt osaan jo tehdä itse webinaareja, tallentaa ja hiukan editoidakin niitä. Ehkä jo pian osaan tehdä niistä oikein hyviäkin. Tässä on vielä kerrottava, että viime keväänä kun minulla oli luvattuna tärkeän haun tiedotuswebinaari niin eikö edellisenä iltana iskenyt mahatauti. Pidin sitten webinaarin kotisohvalta ja hyvin meni. (Webinaarit ja flipped classroom – olisiko paljonkin sovellettavuutta kouluun?)

Koordinaattorini ovat opettaneet minulle myös alun alkaen, että sähköposti ei ole se kyökin kaappi jonne tungetaan kaikki tavara kiireessä sikin sokin ja josta ei äkkiä etsittäessä löydä ainakaan sitä mitä tarvitaan. Aloitimme siis heti hankeviestinnän yammer-nimisessä varsin ketterässä somessa. Ensimmäisen hankevuoden aikana, kun meillä oli paljon uutta opittavaa, jaettavaa ja ihmeteltävää, viestejä vaihdettiin yhteensä ainakin pari tuhatta. Entä jos se viestien määrä liitteineen olisi seilannut muun aika vilkkaan sähköpostin seassa? Pikku hiljaa on tullut opeteltua myös yhteisten asiakirjojen työstöä netissä. Sama juttu taas: miksi vispata asiakirjaa sähköpostissa tai edes somessa edestakaisin, sillä kun tarpeeksi on vispattu, versiot ovat taatusti kuohkeasti sekaisin. Sama dokari yhteen yhteiseen paikkaan nettiin, siihen työstöt ja kommentit viereen, jo etenee.  (Pedagogille ideoita eikä vain?)

Minulla on siis jo kauan ollut todellisia tarpeita oppia tietotekniikkaa, joko oma näytön paikka tai tarve tehdä työtä vähemmällä vaivalla ja huolellisemmin tai sitten syynä on ollut ydinporukkani painostus. Joskus pelissä (sic) on ollut silkkaa hauskuuden tavoitteluakin, mutta siitä ehkä toiste.

Viestini osoitan niille opettajille ja byrokraateille, joita digihommat eivät houkuttele: hankkiutukaa digitaitoisten hankkeisiin! Tehkää toisten kanssa. Digitaitoinen mukaan ottaja voi olla oppilaskin, mieluummin oppilaiden ryhmä. Hieno tilaisuus digitaitojen harjoitteluun on jokaisessa koulussa, jossa on kansainvälistä toimintaa. Kokeilkaa työalustoja ja erilaisia some-kanavia. Mikään ei mene rikki, juntturaan ehkä. Ainoa vaara on tietoturva-asioissa, niistä kannattaa puhua koulun tai kunnan tietoasiantuntijan kanssa etukäteen ja jälkikäteen. Muuten: uimaan vaan, digivirta kantaa.
Pauccu
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti