Hei Roosa!
Vanha englanninopettaja täällä muistelee erästäkin
käymäämme keskustelua. Viime kerralla kun tavattiin jo joku aika lukion
päättymisen jälkeen, puhuit paljon siitä, kuinka hankalaa ja vastenmielestä
englannin opiskelu sinulle oli ollut. Ymmärsin täysin, mistä puhut: pidät
opiskelusta, teet töitä ja haluat oppia, mutta englannissa koit, että se ei
vaan riitä. Ja näin oli ollut jo pitkään peruskoulun puolella.
Kun joukossa oli aina niin paljon parempia, etkä millään
kohtuullisella työmärällä saavuttanut samaa, kääntyi se vähäkin osaamisen tunne
itseään vastaan. Kieltenopiskelua sinänsä et vihannut: ruotsista taisit pitää
kovastikin ja sait siinä edistymisestä hyvää palautetta, koska työ, mitä sen
eteen teit, kantoi hedelmää.
Muistan, kuinka tuskailit sitä, että A-englanti ei ole
sinulle oikea oppimäärä. Olit vihainen siitä, kuinka se, mitä lukiossa
kursseilla edellytettiin, oli liikaa, ja se perusoppi, jota itse koit
tarvitsevasi, oli saavuttamattomissa. Taisit myös sanoa, että koska kaikki luokkakaverit osasivat niin
hyvin, et halunnut tuoda julki edes vähää osaamistasi. (Tähän minä muistaakseni
sanoin, että "kaikki" taisi ennemminkin tarkoittaa niitä äänekkäimpiä
kavereitasi, ja minusta englannin osaamattomuus ei ole häpeä - olen nimittäin
vanhoilla päivilläni tullut siihen ei-todistettuun johtopäätökseen, että heikko
englannin taito korreloi sisällöllisesti rikkaan ja aktiivisen muun elämän
kanssa.)
Minusta tuntuu, että englanninopetus koulussa jätti sinut
Roosa vähän oman onnesi nojaan. Puhuimmehan me tästä lukioaikana jo useasti ja
yritin jotenkin sovittaa puuttuvaa lenkkiä sinun tarpeittesi ja tavoitteiden
välillä, mutta yritykseksi se taisi jäädä. Ehkä mietin liikaa sitä, miten saan
näistä vahvoista vielä vahvempia - niinhän se vähän on, että äänekkäämmän ja
nopeasti kyllästyvän poikasen tarpeita me emot tuppaamme hätäpäissämme
tyydyttämään.
Kun viimeksi tavattiin, sanoit, että kaikkein parasta
sinun kohdallasi olisi ollut, jos nopeat olisivat pystyneet opiskelemaan omaa
tahtiaan ja sinä olisit (lukuisten samankaltaistesi kanssa) voinut keskittyä
suppeampaan, sinun tarpeillesi suunnattuun englantiin. Ehkä silloin olisit
voinut kuroa umpeen juopaa oman kielitaitosi ja jatko-opinnoissa tarvittavan
kielitaidon välillä. Koska niinhän siinä tietysti kävi: sinäkin, joka kartoit
englanninkielisiä kontakteja, jouduit yliopistossa kohtaamaan englannin.
Roosa, emme ole pystyneet ratkaisemaan, mitä
sinunkaltaisille opiskelijoille pitäisi tehdä. Ongelma on rakenteellinen. Joku
ylppärin aineista pitää kirjoittaa pitkänä, eivätkä ruotsi tai matematiikka ole
kaikille varteenotettavia vaihtoehtoa. Sitten ollaankin hiukan hankalassa
tilanteessa. Pitkä englanti on läpi päästävä, vaikka se oppi, jota lukiossa
saat, ei oikein kohtaa tarpeitasi. Siitä olen pahoillani.
En osaa sanoa, löytyykö tulevaisuudessa ratkaisu
ongelmaasi. Luin nimittäin juuri hienon tutkimuksen, jossa kerrotaan, miten
kokelaat ylppäreissä tietyissä kielissä keväällä 2012 ovat menestyneet.
Tulokset osoittautuivat juuri sellaisiksi, kuin tiesimme ja kuvittelimmekin.
Englantia osataan, keskimääräisesti oikein hyvinkin ja tavoitetasot ylittäen, mutta
ruotsia sen sijaan ei.
Ei silti, hyvinhän sinullekin kävi. Ja lämpimät terveiset
vanhalta enkun opeltasi kera kiitoksin sinulle siitä, että voimme yhdessä
purkaa näitä kieliin liittyviä traumoja:)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti